DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıbbın Klinik Temelleri IV
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CBM 202
Bahar
1
2
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencilere, tıbbi öykü alma ve fizik inceleme becerilerini klinik iletişim becerileri temelinde kazandırmak ve bu kazanımlarını simüle hastalar ve gerekli durumda manken üzerinde uygulamalarını sağlamak.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Genel fizik inceleme tekniğini ve cilt, saç, tırnak, baş-boyun ve ağız boşluğunun fizik inceleme tekniklerini simüle hastada gösterebilir.
  • 2. Göğüs ve akciğerlerin fizik inceleme tekniğini simüle hastada gösterebilir.
  • 3. Kalp damar sisteminin fizik inceleme tekniğini simüle hastada gösterebilir.
  • 4. Karın ve fıtık fizik inceleme tekniğini simüle hastada gösterebilir.
  • 5. Kas- iskelet sistemi fizik inceleme tekniğini simüle hastada gösterebilir.
  • 6. Sinir sistemi, davranış ve mental durum fizik inceleme tekniğini simüle hastada gösterebilir.
  • 7. Ürogenital sistem ve meme-aksilla fizik inceleme tekniğini manken üzerinde gösterebilir.
  • 8. Simüle hastalarda, fizik inceleme becerisine ek olarak klinik iletişim becerilerini ve tıbbi öykü almayı gösterebilir.
Ders Tanımı Tıbbın Klinik Temelleri 202, simüle hasta programını (SPP) kullanarak, klinik iletişim becerileri temelinde tıbbi öykü almayı ve fizik inceleme becerilerini kazandırmayı içerir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tıbbın Klinik Temelleri_CBM 202’ye giriş Simule Hasta Programının Tanıtımı
2 Fizik İnceleme: Genel- Cilt- Saç- Tırnak- Baş-Boyun-Ağız Boşluğu 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "Physical Examination and History Taking" Chap. 1 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 99-126. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Bickley, Lynn S., Peter G.Szilagyi. "The Skin, Hair and Nails." Chap. 6 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 171-203. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 3. Bickley, Lynn S., Peter G.Szilagyi. "The Head and Neck." Chap. 7 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 205-91. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
3 Fizik İnceleme: Göğüs ve Akciğerler 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "The Thorax and Lungs." Chap. 8 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 293 - 333. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
4 Fizik İnceleme: Kalp Damar Sistemi 1. Bickley, Lynn S.,Peter G. Szilagyi. "The Cardiovascular System." Chap. 9 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 334 - 405. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
5 14 Mart Tıp Bayramı
6 Fizik İnceleme: Karın ve Fıtık 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "The Abdomen." Chap. 11 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 433 - 89. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
7 Fizik İnceleme: Kas İskelet Sistemi 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "The Musculoskeletal System." Chap. 16 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 597 - 664. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
8 Fizik İnceleme: Sinir Sistemi, Davranış ve Mental Durum 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "The Nervous System." Chap. 17 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 681 - 765. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "Behavior and Mental Status." Chap. 5 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 141 - 71. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
9 Fizik İnceleme: Ürogenital Sistem Erkek üreme sistemi Kadın üreme sistemi Meme ve aksilla 1. Bickley, Lynn S., Peter G. Szilagyi. "Male Genitalia and Hernias." Chap. 13 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 519 - 39. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "Female Genitalia." Chap. 14 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 539 - 77. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 3. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Breasts and Axillae." Chap. 10 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 405 - 33. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
10 Simüle Hasta Görüşmesi 1 Senaryolu Uygulama
11 Simüle Hasta Görüşmesi 1 Senaryolu Uygulama
12 Simüle Hasta Görüşmesi 1 Senaryolu Uygulama
13 Geri Bildirim Toplantısı - 1
14 Simüle Hasta Görüşmesi 2 Senaryolu Uygulama
15 Simüle Hasta Görüşmesi 2 Senaryolu Uygulama
16 Simüle Hasta Görüşmesi 2 Senaryolu Uygulama
17 Ramazan Bayramı
18 Geri Bildirim Toplantısı - 2
Ders Kitabı
  1. Bickley, Lynn S., Peter G.  Szilagyi. In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 11thed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins; 2013.
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Gleadle J. History and Clinical Examination at a Glance. 3rd ed. West Sussex, UK: Wiley-Blackwell; 2012. 
  2. Stephenson M, Shur J, Black J. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 
  3. Qureshi Z. The Unofficial Guide to Passing OSCES. 3rded. UK: Cambrian Printers; 2012.
  4. Fortin AH VI, Dwamena FC, Frankel RM, Lepisto BL, Smith RC. Smith's Patient-Centered Interviewing 4e  Symptom-Defining Skills. 4th ed. New York, NY: McGraw-Hill; 2018.
  5. İnternet ortamından önerilen videolar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
25
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
6
40
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
60
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
1
18
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
4
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
4
Final Sınavı
1
12
    Toplam
74

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest